Notes to viewers:

Semuanya milik Allah
Showing posts with label Kerja. Show all posts
Showing posts with label Kerja. Show all posts

Wednesday, 20 July 2016

Industrial Training...Praktikal

Assalamualaikum

Pagi ni saya panggil pelajar praktikal di tempat saya...senang cerita...nak bagi kerja
Gambar Hiasan...Jamuan Teh Diraja 2014


Pada mulanya ada 2 orang...seorang lelaki dan seorang perempuan...
tapi pagi ni...hanya yang perempuan yang ada
Ini sikit lebih kurang conversation saya dengan dia

Saya: Mana lagi sorang?
Dia  : Dah naik atas(unit lain)
Saya: Aiii...x maklumkan saya pun?
Dia  : Ingat dah tau...dah bagitau..kakak...(x sebut nama sesiapa)

Saya: Ok..xpe...saya nak awak buat sistem untuk filing ofis ni
Dia  : hmmmm...(sambil senyum kelat)
Saya: Kenapa?Awak ambil IT kan?xder laa kosong nanti log book tu
Dia  : Sy blajar untuk technician je...sistem saya x reti
Saya: Eh...x payah lah yg susah-susah...buat guna excel je...tau guna kan?
Dia  : Tau...
Dia  : Saya pon macam nak cari tempat lain...lecturer bagi 2 minggu
Saya: (Tepuk dahi)

Ni bukan kali pertama saya dapat spesis tolak kerja ni
Sebelum ni lagi best...sepatah pon xnak ckp...xnak tolong kerja2 kami
Dia tahan duduk n mengadap laptop dia..kadang2 tgk youtube
tapi time makan2 dia join..
Sabarrrrr je laaa

Tapi ada juga yang sepenuh hati buat kerja...walaupun jauh simpang dr apa yang dia belajar
dan apa yang buat sy terkejut...pelajar yang banyak membantu ni...
rupa2nya banyak kali dapat Dean's List...nampak macam main2 aje

Bila dah lama bekerja ni..ini yang saya nampak
Sepatutnya...pelajar gunakan sebaiknya peluang untuk tengok dan experience dunia kerja
x semestinya apa yang kita akan kerja dan buat apa yang kita belajar
cabang ilmu tu luas...jadi x perlu memilih
Tapi...ramai pelajar yang sy jumpa..sgt2 memilih...dan berani untuk kata tidak...hmmm

Sy sendiri nampak sangat dah terpesong jauh
Tapi time praktikal...sy layan...semua saya buat
sy jadi operator...siap pergi makan lambat...kene berebut dengan operator lain
sy jadi technician..sy jadi planner...eh...semua sy buat
sy x boleh duduk diam...dengan semua orang sy mintak kerja
Alhamdulillah lulus dengan cemerlang..:D




Wednesday, 30 July 2014

Nak Mula Semula

Assalamualaikum

kemalasan melanda diri

Orang lain mungkin tengah bercuti lagi
Sy dah mula kerja dari semalam
Tapi serupa tak kerja...belek2 dokumen tapi satu pon tak masuk otak
Antara tak ada mood dan kepenatan

Hari ni pon sama...
Tapi usaha nak kumpul kekuatan diri sambil ingatkan diri...banyak nak kena settlekan

Perut dah lapar tapi kena tahan sikit
Mana ada restoran buka waktu cuti2 raya ni
Tambahan berat ada naik sikit dari semalam

Kena fokus diet balik...banyak nak kena buang ni

dah 3 bulan saya berdiet atkins...kalau orang lain hilang sampai berpuluh2 kg
sy sikit aje...mana taknya...cuit sana...cuit sini...minum air manis...:(
saya nak try lebih fokus...ok...kene listkan apa yg saya makan lepas ni

Wednesday, 8 May 2013

Mei penuh peristiwa



a gift from friend yg travel ke china baru2 ni....China will be one of my next destination...
Great Wall of China, Taj Mahal, Pyramid....the list goes on


A gift from staff - hmm....sy juga suka membaking...mencuba sesuatu yang baru...memang one  of the thing yang
I will definitely do once habus kursus 6 bulan akan datang ni


D'Tandoor...untuk sementara waktu...minat nak mencuba tmpt makan best2 kene stop...need to control my appetite
arghhhhhhhhhhh

definitely month yang penuh peristiwa...election....graduation...kursus...audit yg x putus2....birthdays org2 yg important in my life...hmmm....and...by the end of the month...x sure dpt berblog lagi atau tidak...definitely need to stop for a while...rasenye mmg xder masa...:(...tp surely akan blog walking bile free...

Thursday, 18 April 2013

KERJA MALAM

Heee...lama dah x update
banyak sangat halnya...
balik2 kerja banyak kan?kan?
tapi memang betul pon...sebab sekarang ni pon sy tgh kerja
1st time kene shift malam kat tempat kerja nih

dulu2...masa kerja kilang dulu...pernah gak kerja shift malam
seminggu...sebab nak kene monitor projek yang jalan
takut jangan ckp laaa...

kisahnya...saya bertugas dengan staff saya....technician
saya mesti la dok kat opis...
budak ni jadi x keruan...yer la...xkan laaa nak berdua dengan saya dalam opis kan?
maka...5 minit je die duduk opis...lepas tu terus ke plant.

saya pulak...hmmm....
mula2 saya buat xtau...saya kaki game dulu...
so...saya main warcraft tu...sampai laaa x ingat apa...
tapi...bila sorang2 ni...err...nak concentrate pon x boleh..
padahal x ada apa pon...tapi...sebab teringat2 cerita orang...cerita hantu kat tv...hishhh

lepas 20 minit...saya ambil keputusan nak turun ke plant
lagi laa x best...yang kerja malam semuanya lelaki
faham-faham aja lah kalau perempuan sorang2 jalan kat tengah tu sambil diorang buat kerja..
bising terus plant....

saya xtau nak ke mana,...nak monitor...technician saya dah buat...
saya cuma kene tunggu report je kalau ada yang x kena...
maka...malam itu saya buat benda yang orang lain x buat....
saya TIDOR dalam KERETA...huhuhu
itu pon siap sembunyi...
waktu rehat tengah malam...ramai laaa yang keluar cari restoran mamak...
saya sembunyi kat seat belakang takut diorang nampak...:)

tibe2 terkenang....kepada zul(kalo die terbaca laa)...tq aaaaa...jasamu akan aku ingat sampai bila2...ko laaa staff aku yang paling ngam dan gila!rindu gila nak kije ngan ko...good luck for your future!

Friday, 22 February 2013

Kajang....KK Hotel



As Salam...Lama btol x update...alasan?hmmm...banyak alasan...tp sebenarnya x baik bagi alasan kan?
Anyway....entry ni bukan pasal pekan Kajang...tapi...pasal Hotel KK di Kajang
berpeluang untuk berehat sebentar waktu tengahari Jumaat yang panjang ketika urusan kerja di sana
Actually xtau pon KK Home Deco ni ada hotel...maybe outlet Kajang aja kot...kene google laa nak tau...
Overal...memuaskan laa...hotel bajet dengan interior yang mengguna pakai barangan dari KK Home Deco sendiri...heheheh


depan hotel 

towel

semuanya dari KK Home Deco

cute side table nih

simple

boleh tahan laa...
so...kalau nak gi makan sate kajang tu jauh...boleh laa bermalam di sini....:)

Tuesday, 15 January 2013

Kakak yang nak pencen


As Salam

Agaknya mood honeymoon belajar sy x abis2 lagi..adehhh
dr weekend membawak ke weekdays...memang melepak aje
padahal sy datang opis gak weekend aritu untuk habiskan saki baki report
tapi...malas mau cerita laa...yang penting...
saki baki report itu hanya berjaya disiapkan dalam 2-3 jam terakhir...semalam

Pasal tajuk kat atas tuh...
Ada this one kakak kat opis sy...staff sy...
Dia apply percepatkan pencen ke tahun ni...suppose lagi 2-3 tahun if not mistaken
Typical gomen staff...die akan buat kije die jek...xder lebey2

Sy ni jenis yang hmmm...particular jugak laa pasal staff's attendance
akak ni actually xder masalah...cumanya...
time nak audit...die akan EL...time lps solat jumaat...dia akan mintak excuse
Kekadang sakit hati gak...tapi...sy bersabar...org tua kennnn

Anyway...x pasal2...smlm sy dok teringat kat akak ni...lps balik kije lerr
x ingat dalam mimpi ke or terbayang2 jek...
sbb ada org ingatkan semlam mintak carikkan pengganti yang expert psl perkhidmatan
hmm...barulah sy teringat yg die da nk pencen...
sy terpk...yg before die pencen...sy nak cium tangan die n nak peluk die...
hishh...tu pon leh terpk kannnn

Sbb...inspite of kedatangan die yg kurang memberangsangkan tuh...
sy respect gak die ni...
kije die agak cepat...n kemas...senang jek bagi die kije apa pon...x penah ckp x...
die ni mmg murah hati...pantang balik kg...mst ada ole2 utk sy...
sy x ckp die bodek sy...sbb sy tgk...bebudak opis ne asek soh die belanja jek...die suke layan
n plg penting...die respek sy...
walaupun sy ni baya2 anak dia...walaupun laki die pangkat besar...n walaupun anak2 die hebat2...

hmmm....sy ni mudah sket attach ngan org2 veteran...sy lg suke kot kije ngan diorg...tu pasal sensitip gak bile asek ada yg keluar/tukar n berenti...hmmm

hmm...dapat lagi hadiah sumbangan opis...harap x berabuk kat atas rak je lerr...


p/s: x sabar kol 1....nak tdo....huhuhu

Thursday, 18 October 2012

Semoga Allah Permudahkan

Sempena hari Jumaat, penghulu segala hari
Sy nak mendoakan kesejahteraan kawan sy ni
Kawan baik saya...

Baru dpt kerja yang sgt dinantikan
Kerja yang bakal mengubah hidupnya sekeluarga
Setelah hidup susah...

Namun banyak btol halangan dia..
Sy kenal dia sebagai seorang yang hebat
Sanggup bersusah untuk kerja
dan akan buat apa saja untuk memastikan hasil terbaik

Namun...Allah duga die sekeluarga
dah berapa lama xder kerja...
sekarang hidup mengharapkan payment kerja2 dahulu

dan setelah sekian lama...
dapat offer kerja yang bagus

Doa saya...moga Allah permudahkan kerja beliau
semoga Allah permudahkan laluan
semoga Allah pelihara dia dari kezaliman....Aminnn


Monday, 6 August 2012

Perangai Manusia

There are times when u just want to sit down and do nothing
dont want to bother about everything
alone...

after so many things happening around me
I just feel exactly like that now...

I dont mind at all doing extra jobs with this very limited payment...
because I am the type of person who will do anything to get the job done on time
yesterday, I transfered 12kg pack of sugar non-stop until I sweat...a lot...cannot remember how many packs
others were men who just afraid that the sweat may ruin their leather shoes
I can say I worked harder and faster than them
yet...I dont mind....

But...when people start asking...and 'berkira'...then I DO mind..
Helloooooooo...this is your job!not mine
and yet I still do it...because of my feeling of responsibility
but if u start questioning me why you have to do this and that....
I cannot tolerate anymore...u really get me down u know...

some people do not know the meaning of bersyukur...
I kira dah cukup baik...x pernah kira betul2 ur claim..
I consider ur needs...
even u dtg kol 10 pon i x pernah bising
for me...I dah tegur...so if u buat jugak...then its between u and Allah...
I even sacrifices my cuti because of this job...I cannot claim u know..
u boleh claim triple...no wonder u turn up quite early yesterday,...
tapi agaknya...hari ni kan x boleh claim...I baru mintak pergi turun gudang kejap je..dah berkira?
huhuhu...perlu ke saya merayu everytime nak suruh korang buat kije???adoyaiiiiiiii

But thanks to Allah..disebalik kerenah manusia-manusia berkira ni
I dapat gak ganjaran yang tidak diduga,..
Allah Maha Mengetahui how I struggle during my study...
and it pays off...Alhamdulillah....





Tuesday, 31 July 2012

Doing the Impossibles

Memang impossible...
Tapi...saya just follow the flow...

xder surat, saya buatkan...
tempat, saya carikkan...

dalam x lebih dari 3 hari...
1000 hamper kene settle...
hmmmm....
Alhamdulillah...hari ni done!
thanks buat semua...
dalam bulan puasa ni mcm2 dugaannya...

settle dalam masa 3 jam...(--;)


Thursday, 12 July 2012

Terima Kasih n Good Luck CC


Lebih 2 tahun lepas...saya menyertai government(setelah lebih 7 thn kerja swasta)
Seriously...sgt culture shock...
saya juga pernah cerita pasal perbezaan sistem through experience saya kerja swasta and government ni..

Dari segi budaya kerja...
Masa dekat private dulu...memanglah masing-masing berlainan pangkat
tapi...xder laa rase perbezaannya...sbb mmg saye boleh tolong kije die...die tolong saye...
n saling memerlukan...panggil pon nama jek..jerit je kalo nak senang...
tempat duduk pon sekali...g makan ramai2 sekali
discuss nak buat program sekali...x pernah pulak terfikir yang die ni pangkat apa...die tu pangkat apa...
saye mmg enjoy btol kerja tempat sy seblom ni...
kami jadi close...mmg diakui...mcm2 perangai...tp ada yang mengingatkan...
so...terkawal laaa kata2 x elok...gossip2 ni pon jarang...
lagi satu sbb agaknya kami perempuan ni x ramai...yang ramai lelaki...

Masuk je government...dengan umor yg agak lewat ni...hmmm...terkejut
mule2 pasal panggilan...heee...memule dengar sangatlaaa kelako...
geli telinge...kene panggil cik, puan, tuan, etc...
skang dah terbiase...kalo org panggil kakak...rase pelik plaks...ahahaha

awal2...saya mengaku susah gak nak make friend kat sini
saya seorang yang peramah...tp bile reaction dr org lain cam x inviting...i stop trying
tp..Alhamdulillah...ada beberapa org di unit yang saya tugaskan...sgt2 membantu
sy enjoy sgt dgn diorg...senang bercakap, berbual, plan kije ngan diorg ni...
walaupun diorg ni veteran...
ada org kata...org veteran xleh nak harap buat kije...x produktif
lain plak dgn saya, they are impressive...
saya anggap diorg macam kawan...saya respect diorg...n saya selalu minta tolong diorg
diorg sgt berpengalaman...penuh ilmu di dada....penuh disiplin

salah seorangnya cc
...kadang2...cc tempat sy luahkan ketidakpuasan hati saya
senangnya cc...saya mintak buat apa pon..."Bolehhhhhhh"
bila salah seorang team saya sakit...kanser...saya umpama patah tangan
kerja semua bertimpa atas saya...x lain x bukan...cc laah saya harapkan
nak harapkan yang lain...hmmmm...belum boleh sgt lagi...

cc orang masjid...mmg sibuk dgn aktiviti masjid...
saya paham...saya x kesah pon die dtg lambat...or kene keluar makan cepat
sbb kalau saya mintak die buat...die akan buatkan...
dan banyak kije saya cc settlekan...

tp....arini ari last cc.....pertukaran normal...
cc mintak cuti plak tuh...nak ke kelantan katanya...kwn dah belikan tiket
sempat jugak laaa sy bagi ucapan sepatah dua kata pada cc...hehe...personally
semoga berjaya....terima kasih atas segala tunjuk ajar, teguran, bantuan cc...x akan saya lupa
sy akan sentiasa berhubung dengan cc...mintak bantuan cc....dan saya harap cc juga camtu....
semoga cc berjaya dunia dan akhirat...dan sentiasa dirahmati Allah...

Tuesday, 26 June 2012

Pekerja Cemerlang?

Never in my life bermimpi nak jadi pekerja cemerlang...
a big NO....dengan gov sector nih..

But...if you consider what I did kat private dulu...
oh yeahh...I dengan rela hati menerima...seriously...
That's why when I got promoted ngan EP1(kira cam appraisal level 1 laaa) sume org pon x kesah
Just imagine..I ni project coordinator...
Dlm kilang yg penuh lelaki tu..
I dtg kije shift mlm sorg2....ngan assistant lelaki...
memandangkan kami berdua je kat dalam opis, my TA decided utk stay dekat line jek
so...I stay kat opis...
Tp lepas 2-3 jam tunggu...makin tgh mlm...dgn bunyik yg mcm2....
I decided not to stay kat opis...gi parking kete...n tdo lam kete...huhu
sambil on-call tunggu kalau2 ada problem...
n terpaksa sembunyi2 dlm kereta takut budak2 shift malam keluar mkn nmpk...
errkkk...seksanya nak sembunyikan badan yg besar dalam kete kecik...

pernah gak...time project nak jalan....
stay back sampai kol 12 malam ngadap part list...
balik umah....tdo kejap...bangun kol 3....sambung lagi...
sok...kol 6 lebih dah g kije dah...
weekends...dari pagi sampai petang kat opis

but now...I mmg xder nafsu nak kije...
the situation is sooo much different
tp...if I were given a task...I'll do it dengan sepenuh hati...
but then....still...pandangan org keliling ni mmg x boleh nak ubah
no matter how much u do...diorg yg xtau ur job ni still ckp belakang tanda x puas hati...
senang cerita laa...I mmg byk kije...sampai mlm pon buat kije...
tp sbb I x turun daerah like they do...maka I nampak cam xder kije...

So...when I was selected untuk award tuh...Im speechless..
bukan pasal inspite of what org ckp to I still dpt
but because.....org mmg akan x puas hati kalo I dapat
hmm...harap org lain xtau lerrr I dpt...huhuhu